بازاریابی شبکهای: نگاهی به تجربههای واقعی در نی نی سایت
بازاریابی شبکهای، یا همان MLM، همواره موضوع بحث و جدل بوده است. بسیاری آن را فرصتی برای کسب درآمد بالا میدانند و عدهای دیگر، آن را نوعی کلاهبرداری هرمی تلقی میکنند. برای درک بهتر این موضوع، نگاهی انداختیم به تجربههایی که کاربران در نی نی سایت در مورد بازاریابی شبکهای به اشتراک گذاشتهاند. در اینجا، 24 نکته کلیدی از این تجربهها را خلاصه کردهایم:
این نکات، خلاصهای از نظرات و تجربیات واقعی افراد است و هدف آن، ارائه دیدگاهی واقعبینانه نسبت به بازاریابی شبکهای است. قبل از ورود به این حوزه، مطالعه دقیق و تحقیق جامع ضروری است.
- ✅وعدههای غیرواقعی: بسیاری از کاربران از وعدههای اغراقآمیز و غیرواقعی در مورد میزان درآمد گلایه داشتند.
- ✅فشار برای خرید: فشار از سوی بالادستیها برای خرید محصولات جهت حفظ جایگاه، یکی از شکایات رایج بود.
- ✅رابطه با دوستان و آشنایان: فعالیت در بازاریابی شبکهای، گاهی اوقات باعث آسیب دیدن روابط دوستانه و خانوادگی میشود.
- ✅هزینههای پنهان: هزینههای شرکت در جلسات، خرید نمونه محصولات و غیره، گاهی اوقات بیشتر از سود حاصله است.
- ✅زمانبر بودن: رسیدن به درآمد قابل توجه در بازاریابی شبکهای، نیازمند صرف زمان و تلاش بسیار زیاد است.
- ✅تغییر سبک زندگی: لزوم تغییر سبک زندگی و تمرکز بیش از حد بر فروش محصولات، برای برخی افراد آزاردهنده است.
- ✅عدم شفافیت: برخی شرکتها، اطلاعات کافی و شفاف در مورد ساختار پورسانتها ارائه نمیدهند.
- ✅محصولات بیکیفیت: برخی از کاربران از کیفیت پایین محصولات و قیمت بالای آنها نسبت به بازار انتقاد داشتند.
- ✅نیاز به مهارتهای فروش: موفقیت در بازاریابی شبکهای، نیازمند داشتن مهارتهای فروش و بازاریابی است.
- ✅رقابت شدید: رقابت بین بازاریابها برای جذب مشتری و زیرمجموعه، بسیار زیاد است.
- ✅تبلیغات فریبنده: برخی شرکتها، از تبلیغات فریبنده برای جذب افراد استفاده میکنند.
- ✅ساختار هرمی: برخی از کاربران معتقدند که بازاریابی شبکهای، در اصل یک ساختار هرمی است.
- ✅نیاز به تعهد: برای موفقیت، باید تعهد و پشتکار زیادی داشته باشید.
- ✅تغییر دائمی قوانین: گاهی اوقات، قوانین و شرایط شرکتها به طور ناگهانی تغییر میکند.
- ✅مشکلات حقوقی: در برخی موارد، شرکتهای بازاریابی شبکهای با مشکلات حقوقی مواجه شدهاند.
- ✅از دست دادن سرمایه: برخی از افراد، سرمایه زیادی را در این راه از دست دادهاند.
- ✅فشار روانی: فشار برای رسیدن به اهداف و جذب افراد، میتواند باعث ایجاد فشار روانی شود.
- ✅نیاز به انگیزه: برای ادامه فعالیت، نیاز به انگیزه و انرژی زیادی دارید.
- ✅عدم حمایت کافی: برخی شرکتها، حمایت کافی از بازاریابهای خود نمیکنند.
- ✅فرصتهای محدود: فرصتهای واقعی برای کسب درآمد بالا، محدود است.
- ✅تغییر مداوم محصولات: نیاز به آشنایی مداوم با محصولات جدید، میتواند چالشبرانگیز باشد.
- ✅نیاز به آموزش: برای موفقیت، باید آموزشهای لازم را دریافت کنید.
- ✅حرفهای نبودن: برخی از شرکتها، به صورت حرفهای فعالیت نمیکنند.

به هر حال، قبل از ورود به هر نوع فعالیت بازاریابی شبکهای، تحقیق و بررسی دقیق، مشورت با افراد آگاه و در نظر گرفتن تمامی جوانب ضروری است.
بازاریابی شبکهای: تجربههای واقعی نی نی سایتیها (24 مورد)
تجربه 1: وعدههای پوچ و درآمد غیرواقعی
خیلی از خانمها توی نی نی سایت گفتن که گول وعدههای درآمد میلیونی رو خوردن.بهشون گفته بودن با چند ساعت کار در روز، میتونن کلی پول دربیارن، ولی در عمل خبری از این درآمدها نبوده.بیشتر تمرکز روی جذب زیرمجموعه بود تا فروش واقعی محصول.انگار هدف اصلی، گسترش شبکه بوده نه ارائه محصول با کیفیت.خیلیا معتقد بودن که فقط سرشاخهها سود میبرن و بقیه فقط دارن براشون کار میکنن.حتی بعضیها گفتن مجبور شدن کلی جنس بخرن تا رتبه شون بره بالا، ولی نتونستن اونارو بفروشن و ضرر کردن.
خیلی از این شرکتها ادعا داشتن که محصولاتشون خیلی خاص و با کیفیته، اما بعدا معلوم شده که محصولات مشابه با قیمت خیلی کمتر توی بازار هست.
بعضیها حتی گفتن که وعده های فریبنده باعث شده از کار اصلیشون دست بکشن و وقت و انرژیشون رو هدر بدن.
تجربه 2: فشار روانی و روابط آسیبدیده
یکی از مشکلات رایج، فشار روانی زیادی بود که روی بازاریابها وجود داشت. باید مدام در حال جذب زیرمجموعه و فروش محصول باشن. خیلی از کاربرا گفتن که مجبور شدن به دوست و آشناهاشون اصرار کنن که محصول بخرن، و این باعث شده روابطشون با اونا خراب بشه. بعضیها حتی از طرف خانوادهشون هم تحت فشار بودن که این کار رو رها کنن، چون وقت زیادی ازشون میگرفت و درآمدی نداشت. خیلی ها از استرس رسیدن به تارگت های ماهانه صحبت کردند. حتی دیدم کسایی رو که بخاطر نرسیدن به اهداف، دچار افسردگی شده بودن. این فشارها باعث شده بود که خیلی ها از زندگی عادیشون دور بشن و فقط به فکر بازاریابی باشن.
تجربه 3: محصولات بیکیفیت و قیمت بالا
خیلی از نی نی سایتیها از کیفیت پایین محصولات و قیمت بالای اونها گلایه داشتن. میگفتن محصولاتی که شرکت ارائه میده، با قیمت خیلی بیشتری نسبت به محصولات مشابه توی بازار فروخته میشه. حتی بعضیها مدعی بودن که شرکت برای سود بیشتر، کیفیت محصولات رو پایین آورده. خیلی ها نتونستن محصولات رو بفروشن چون قیمت ها نسبت به بازار خیلی بالاتر بود. برخی از محصولات حتی تاریخ مصرف گذشته داشتن. خیلی از بازاریاب ها خودشون هم به کیفیت محصولات اعتقاد نداشتن. این موضوع باعث می شد که فروش محصولات خیلی سخت بشه.
تجربه 4: آموزشهای ناکارآمد و هزینهبر
خیلی از شرکتهای بازاریابی شبکهای، برای آموزش بازاریابها هزینههای زیادی دریافت میکنن. اما خیلی از نی نی سایتیها معتقد بودن که این آموزشها ناکارآمد هستن و هیچ کمکی بهشون نمیکنن. میگفتن بیشتر آموزشها جنبه انگیزشی دارن و اطلاعات مفیدی در مورد فروش و بازاریابی ارائه نمیدن. خیلی ها مجبور بودن برای شرکت در این دوره ها هزینه های زیادی بپردازند. آموزش ها بیشتر روی جذب زیرمجموعه تمرکز داشتن تا فروش محصول. خیلی ها می گفتن که بعد از این آموزش ها هم باز نمیدونستن چطور باید فروش کنن. به همین دلیل، خیلی ها این آموزش ها رو اتلاف وقت و پول میدونستن.






یکی از چیزهایی که تو بازاریابی شبکهای خیلی مهمه و کمتر کسی بهش توجه میکنه، شناخت خودت هست. من یه مدتی تو این کار بودم و کلی انرژی گذاشتم، ولی اصلا روحیاتم با فروشندگی سازگار نبود. اون موقع طرفدار سرسخت این مدل کسب و کار بودم، ولی الان میفهمم که نباید خودمو اذیت میکردم. 😅
خیلیا فکر میکنن فقط با چندتا پست گذاشتن تو اینستاگرام یا چت کردن با دوستاشون میتونن پولدار بشن. واقعیتش اینه که باید کلی زمان بذاری، مهارت فروش داشته باشی و بتونی با طرد شدن کنار بیای… اینارو کسی بهت نمیگه! 😕
یه چیزی که خودم تجربه کردم: بعضی شرکتها با یه سری جوایز مسخره مثل گوشی آیفون یا سفر خارجی وسوسهتون میکنن. ولی وقتی حساب کنی میبینی باید کلی جنس بخری یا زیرمجموعه جذب کنی تا به اونا برسی… تازه شاید هم نرسی! 🚨
کاش قبل از ورود به این راه یه هفتهفته مطالعه میکردم و میفهمیدم چقدر قراره سختی بکشم. یه کم که دقت کنی میبینی فقط یه عده خاص سود میبرن… اونم سرشاخهها… بقیه همش درجا زدنه… 😮💨